Siv Sköld i Linköping har sitt vardagsrumsbord fyllt med räkningar, påminnelser och inkassokrav. En telefonförsäljare övertalade henne att ta ett telefonabonnemang som hon med stöd av ångerätten omgående sa ifrån om. Men räkningar och krav bara vällde in.
– Varje dag var det något brev från dom. Jag började få sömnsvårigheter. Värst var det när inkassobervet kom, säger Siv Sköld.
Fick inga svar
För att få kontakt så började Siv skicka brev, varav ett rekommenderat, till linköpingsföretaget RingEtt, som när Siv bokade abonnemanget hette Telespar. Men något svar fick hon inte.
– Det kom bara räkningar, säger Siv.
Inte heller öppnade man det rekommenderade brev hon skickade.
– Nej, det hämtade de inte.
Många anmälningar
Telefonbolaget RingEtt marknadsfördes tidigare under namnet Telespar. Telespar hade 29 anmälningar hos Konsumentverket och 16 hos Allmänna reklamationsnämnden.
RingEtt övertog Telespars kunder och sedan i augusti i år har RingEtt dragit på sig 23 anmälningar hos Konsumenverket och 10 hos Allmänna reklamationsnämnden.
Konsumentverket vill ändra lagen
– Det finns en gemensam nämnare mellan bolagen, och det är att konsumenter har blivit kunder till något som de uttyckligen inte beställt, säger Anna Lindström, jurist på Konsumentverket.
– Just när det gäller telefonförsäljning vill vi ha en lagändring. Avtalen borde ingås på annat sätt, inte muntligt över telefon.
Bytte namn
Telefonbolaget Telespar drevs av en man och hans far från Sturefors i Östergötland. I maj i år, efter uppmärksamhet i media, bytte företaget namn till RingEtt. Ägandet övertogs då av en kvinna boende på samma adress i Sturefors som dom båda männen.
Likviderat bolag
Ägaren av Telespar ägde också företaget PSW Trading som sattes i likvidation januari i år. Konsumentverket fick in över 100 anmälningar mot bolaget, som hade affärsidén att per telefon marknadsföra så vitt skilda produkter som tandborstar, rakhyvlar och premiepensionsrådgivning.
Ägaren av PSW Trading dömdes i Stockholm tingsrätt till 500 000 kr i marknadsstörningsavgift och ett vite på tre miljoner kronor om han fortsatte verksamheten.
Fick gå till läkare
Och 80-åriga Siv Sköld drabbades av hjärtproblem genom allt elände med telefonbolaget.
– Jag fick ont i hjärtat och fick gå till läkaren.