Trafikverket kände till felen på olycksplatsen

Uppdaterad
Publicerad

Det fanns kända fel på rälsen där ett tåg i natt spårade ur och orsakade stora förseningar och skador.

Det fanns varningsignaler. Vid 43 tillfällen sedan 2008 har växeln där tåget spårade ur haft problem.

– Det här har pågått under en längre tid. Det är helt obegripligt att man inte tar ansvar, säger Johnny Nadérus, vice ordförande på fackförbundet Seko.

Besiktningsmän har berättat för Johnny Nadérus om hur sönderrostad växeln är och menar att Trafikverket borde ha insett problemen långt tidigare.

– När vi kommer ut ser vi att hela spårväxeln är trasig och att tungan som rör sig i växeln är borta. Allt det där bygger på att det har varit brister under en lång tid, säger Johnny Nadérus.

Gamla fel

Felen är gamla och är registrerade i Trafikverkets interna datasystem. 2008 slog en besiktningsman larm om att gruset under växeln, den så kallade ballasten, måste fyllas på inom tre månader. Gruset är fortfarande inte beställt.

Förra våren konstaterade en besiktningsman att en del av växeln är trasig och måste åtgärdas, men det är ännu inte gjort. I augusti förra året, konstateras slitage på växeln som ansågs behövas svetsas innan december, men inte heller det är gjort.
Ännu fler fel upptäcktes vid en senare besiktning under hösten.

– De (Trafikverket reds anm) har sovit sin törnrosasömn, tyvärr. Annars skulle de ha vidtagit åtgärder, säger Johnny Nadérus, vice ordförande på fackförbundet Seko.

Enligt Tomas Borg, Trafikverkets sektionschef för underhåll i Stockholm, är det inget konstigt med att brister upptäcks vid ett löpande underhåll.

– Den senaste säkerhetsbesiktningen gjordes den 13 december på den aktuella växeln och då blev det tre besiktninganmärkningar, det var ett par bultar som satt lösa och sista datum för åtgärdande var i mitten av mars, säger han till TT.

– Hade det varit allvarliga anmärkningar skulle bristerna ha åtgärdats direkt eller spåret stängts av. Vi tummar aldrig på säkerheten.

Statistiken justeras?

Tidigare har SVT avslöjat att 23 urspårningar sedan 2008 orsakats av fel som Trafikverket känt till, men inte åtgärdat.
Kanske kan den siffran nu behöva justeras uppåt.

(Bandel 410, växel 101. Huddinge)

2008-03-28: Ballast saknas. Status: Ej beställd.

2013-04-09: Växeldel trasig. Status: Ej åtgärdat.

2013-08-28: Slitage. Status: Måste svetsas, ej åtgärdad.

(Alla tre felen skulle varit åtgärdade inom tre månader, enligt besiktningsprotokollen.)

Källa: Trafikverket

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

SVT granskar järnvägen

Mer i ämnet