Vadstenagymnasiet

Vadstenagymnasiet hotas av nedläggning

Uppdaterad
Publicerad

Alldeles för få har sökt till Vadstenagymnasiet i höst. Det är bakgrunden till att skolan nu kan komma att läggas ned.

– Det här beror på trender vi inte kan rå på, säger kultur- och utbildningsnämndens ordförande Göran Fältgren (S).

Till exempel har antalet sökande till turismprogrammet minskat drastiskt. Även antalet elever till skolans språkintroduktion för flyktingungdomar har sjunkit.

Enligt Göran Fältgren har stora ansträngningar gjorts de senaste åren för att öka Vadstenagymnasiets attraktivitet. Detta genom satsningar på ytterligare utbildningsprogram, samverkan med Motala och extrapengar till marknadsföring. Det har dock inte räckt, konstaterar han.

Utredning gjord

Därför har politikerna låtit tjänstemännen utreda gymnasiets framtid och förslaget är en nedläggning. Göran Fältgren vill inte säga vad han själv tycker förrän han läst utredningen. Men det är inget lätt beslut.

– Det är ett viktigt symbolvärde för en kommun att ha ett gymnasium, säger han.

Men i slutändan handlar det både om ekonomi och om vilken kvalitet som kan erbjudas när eleverna är så få.

Idag går runt 120 elever på Vadstenagymnasiet. Många pendlar dit från andra kommuner. Samtidigt går 95 procent av Vadstenas egna ungdomar i gymnasiet i en annan kommun.

Ständigt diskussionsämne

Gymnasiets framtid har diskuterats i många år. Men så sent som för ett år sedan var politikernas besked att en nedläggning av gymnasiet inte var ett alternativ.

Utredningen skickas ut till nämndens ledamöter idag på eftermiddagen. Slutligt beslut tas av kommunfullmäktige 29 mars.

Det här är Vadstenagymnasiet:

  • Samhällsvetenskapsprogrammet (SA) med turism och destinationsutveckling
  • Hotell- och turismprogrammet (HT) med ledarskap
  • Estetiskaprogrammet med klassisk sång och piano 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.