Våldsamma datorspel kan göra barn aggressiva

Publicerad

Våldet i datorspelen blir allt grövre och många spel visar också en skev kvinnosyn. Samtidigt kryper spelandet allt längre ner i åldrarna.

Trenden är tydlig – datorspel för unga blir allt mer våldsamma. Och frågan är hur de här spelen påverkar våra barn och ungdomar?

För trots en åldersgräns på 18 år för de värsta spelen spelar många minderåriga barn grova våldsspel.

Ökar aggressiviteten

– Man har ju sett att sådana här våldsamma datorspel medför en risk för ökad aggressivitet. Och jag tror att risken är större ju yngre man är, säger Mikael Heimann, professor i utvecklingspsykologi vid Linköpings universitet.

Han säger vidare:

– Jag har svårt att tro att till exempel en 9-åring ska kunna klara av att hantera spel som är extremt våldsamma och där allt går ut på att göra kraftigt aggressiva handlingar.

Våldsammare lekar

På Folkparkskolan i Norrköping, med elever i årskurs 1-6, uppmanade lärarna föräldrarna att ta sitt ansvar.

Här hade man sett ett starkt förändrat socialt beteende hos de elever som spelar våldsspelet GTA.

– Det är ju ett spel som innehåller mycket våld, droger och sex. Och vi ser en tendens att lekarna blir allt hårdare och våldsammare hos eleverna, säger rektor Gun-Britt Holmgren.

Kränkande kvinnosyn

Mikael Heimann tycker att det låter mycket oroväckande. Han säger det här är något som både skola och föräldrar måste reagera på omedelbart.

Men det är inte bara de våldsamma inslagen i spelen som kan påverka barnen. I många spel finns också ofta en mycket kränkande kvinnosyn.

– Barnen får en skev bild av verkligheten, säger Mikael Heimann. Vilken förälder vill egentligen att sina barn ska sitta och se och lära av sånt kvinnoförakt? Man vill ju inte som förälder att ens 9-åring ska titta på pornografi heller.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer