Foto: SVT

Många olyckor vid farliga järnvägskorsningar

Publicerad

Kollisioner mellan vägtrafikanter och tåg vid korsningar i samma plan är ett stort problem. Nu har forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) i Linköping undersökt hur olycksrisken och olyckskostnaden förändras om signaler och bommar för vägtrafiken byggs om eller om plankorsningen tas bort.

Korsningar där trafikflödet är stort och säkerhetsanordningarna är av enklare sort har högst förväntad olyckskostnad. I begreppet olyckskostnad räknas in rena kostnader som följer av en olycka, men också hur stor sannolikhet det är att en olycka inträffar.

VTI har nu undersökt hur olycksrisken förändras om säkerhetsanordningar i en plankorsning byggs om eller om plankorsningen helt tas bort.

– Precis som tidigare studier visar resultaten att sannolikheten för en plankorsningsolycka är lägre för korsningar med bommar än för de utan bommar. Sannolikheten ökar ju fler tåg som passerar och är större ju större väg och därmed fler fordon som korsar, säger Gunilla Björklund, forskare på VTI, i ett pressmeddelande.

Vidare tillägger Gunilla Björklund att risken att det ska inträffa en plankorsningsolycka ändå är mycket liten.

Plankorsningsolyckor under 2011-2015

På det svenska järnvägsnätet inträffade 55 plankorsningsolyckor, varav 35 rör kollisioner mellan tåg och motorfordon.

40 personer dödades och 32 personer skadades allvarligt.

Motsvarande siffror för åren 2006- 2010 var 71 olyckor, varav 45 kollisioner mellan tåg och motorfordon, med 37 döda och 33 allvarligt skadade vägtrafikanter.

Källa:VTI/Trafikanalys

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.