– Eleverna behöver komma till större självinsikt. Bättre utbildning behövs när det gäller att hantera stress, säger Sonja Forward, forskare på VTI.
– Det handlar om att inte råka ut för olyckor och inte skada andra i trafiken.
Har för bråttom
Sonja Forward berättar att det under studien kommit fram att vissa körkortstagare inte tar några lektioner alls, eller väldigt få, och sedan chansar på att klara uppkörningen.
– Många vill idag att körkortstagande ska gå fort. Man missar viktiga delar. Många tycks tro att det är en medfödd rätt att köra bil, men det är ett vapen man har i sin hand, som kan skada och döda.
Ökad tillsyn av trafikskolorna
Hon anser att trafikskolorna behöver kvalitetssäkras och att lärarnas utbildning och vidareutbildning bör ses över. Man vill också att trafiklärarnas utbildning blir mer likformad över hela Sverige. VTI rekommenderar dessutom en ökad tillsyn av trafikskolorna och fler tillsynstjänstemän. Regelbunden vidareutbildning när det gäller trafiksäkerhet, miljö och pedagogik står också på VTI:s önskelista.
– Det räcker inte med att kunna hantera fordonet praktiskt. Jag vill att eleverna har mer och tidigare kontakt med professionella trafiklärare. Jag skulle vilja se en mer strukturerad utbildning som innehåller fler delar. Det gäller att komma innanför pannbenet på eleverna för att få dem att förstå olika trafiksituationer.
Fler obligatoriska moment
Att elever får uppleva konsekvenserna av skilda körstilar och sätta sig själva i olika trafikant-roller är några exempel på hur VTI vill förändra pedagogiken. Man önskar också fler obligatoriska moment under utbildningen. Exempelvis några som kan vara svåra att klara privat: halka, mörker, tät trafik, omkörning och miljövänlig körstil.
– Vi tycker också att man borde utreda möjligheten att införa obligatorisk provuppkörning på trafikskola innan det riktiga förarprovet genomförs, vilket kan vara till stor hjälp för eleverna.
Olika språk
Forskarna ser också gärna att eleverna blandar privata körlektioner med lektioner på trafikskola för att minska risken att de lär sig felaktiga beteenden. En ökad möjlighet att gå igenom obligatoriska delar av utbildningen på olika språk och att ordna fram undervisningsmaterial på så många språk som möjligt vill forskarna också se i framtiden.