I klippet ovan får du träffa elever från båda högstadieskolorna efter nationella proven i engelska och i geografi.
Efter två timmars prov i geografi kommer eleven Johanna Hermansson ut med uppgiven blick.
– Jag skriver alltid mer än vad man borde och så slutar det med att jag inte klarar alla frågor för jag hinner inte. Jag har så svårt att prioritera, säger hon.
Tårarna är nära.
– Jag kom ut bölande från nationella i svenska och biologi men de gick ändå bra. Där fick jag A och C, säger hon och fortsätter:
– Men det här provet är nog det som gått sämst.
”Eleverna mår dåligt”
För skolorna innebär proven en enorm apparat med förberedelser, särskilda provrum, övervakning och rättning. Varje prov tar cirka 120 minuter att genomföra och efteråt är eleverna möra berättar de lärare som vi träffar.
– Det är tufft att gå i nian med allt som hör till och nationella proven gör inte skolstressen mindre, säger Marie Rimpler som är lärare på Bjärehovsskolan.
– Det berör mig att se hur dåligt de mår över de här proven, säger Jennie Jackler, specialpedagog på Ölyckeskolan.
Rektorerna kritiska till NP
– Resten av skoldagen blir ju förstörd för eleverna har ingen energi kvar, säger Anna Jaxelius som är rektor på Ölyckeskolan i Löberöd i Eslövs kommun.
Hon får medhåll av rektorn på Bjärehovskolan i Bjärred i Lomma:
– Det är ju en bra koll för likvärdigheten i skolan, men frågan är om det inte tar mer än vad det ger, säger Susanne Haglind.