Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Luften i Malmö förbättrades nästan direkt när trafiken minskade under pandemin, så det visar att vårt beteende har effekt”, säger Anna Oudin, forskare på Arbets- och miljömedicin i Lund. Foto: SVT

Miljözon kan rädda livet på 26 Malmöbor varje år

Uppdaterad
Publicerad

Ett förbud för gamla bilar som släpper ut mycket föroreningar skulle kunna rädda livet på upp till 26 Malmöbor varje år.

– Det finns en tydlig koppling mellan dödlighet och halterna av luftföroreningar där man bor, säger Anna Oudin, forskare på Arbets- och miljömedicin i Lund

En grupp forskare på Lunds universitet har tittat på vad det skulle innebära för folkhälsan att införa en miljözon klass 2 i Malmö.

– Vi har tittat på bland annat dödlighet, astma och högt blodtryck i graviditeten och kopplat det till den minskning av luftföroreningar man skulle få om vissa äldre bilar förbjuds, säger Anna Oudin.

Dålig luft tar många liv

För cirka 15 år sen infördes miljözon klass 1 i Malmö, vilket innebär att äldre bussar och tunga fordon med för höga utsläppsnivåer är förbjudna att köra i stora delar av centrala staden.

Sedan dess har luften i Malmö kontinuerligt blivit bättre, men fortfarande tar luftföroreningar många liv varje år.

– Man räknar med att tio gånger fler människor dör av dålig luft i Malmö än i trafiken varje år, säger Anna Oudin.

Lokala föroreningar värre

Sen några år tillbaka är det möjligt att införa miljözon klass 2, vilket skulle innebära att äldre personbilar också skulle förbjudas i centrala delar. Miljöförvaltningen bad Lundaforskarna utreda saken.

– Antalet dödsfall skulle kunna förhindras med upp till en procent och antalet fall med högt blodtryck hos gravida skulle minska med fyra procent, säger Anna Oudin.

En procent färre döda motsvarar mellan 9 och 26 personer, beroende på vilka antaganden man använder. Till exempel visar vissa studier att lokala föroreningar orsakar större skada än utsläpp som kommer in från kontinenten.

”Liten förbättringseffekt”

På Miljöförvaltningen har rapporten lagts till handlingarna eftersom de anser att införandet av en miljözon klass 2 ger för liten förbättring.

– Vi tycker att det är en i stort sett försumbar effekt efter 2025 eftersom fordonsflottan hela tiden byts ut, säger Susanna Gustafsson på Miljöförvaltningen i Malmö.

Men Anna Oudin tror inte att de mest förorenade fordonen kommer att försvinna i brådrasket.

– Det säljs fortfarande många bensin- och dieselbilar så vi tror ju inte att hundra procent av befolkningen kommer att gå över till elbil på ganska lång sikt, säger Anna Oudin.

Tycker du som forskar i detta, att det skulle vara bra att införa miljözon klass 2?

– Ur ett hälsoperspektiv – definitivt! Men det är ju en helhetsbild som politikerna behöver ta hänsyn till.

Miljözon klass 2

Dieseldrivna personbilar, lätta bussar och lätta lastbilar ska uppfylla kraven för euro 6 för att få köra i miljözon klass 2.

Som regel tillhör bilar registrerade från och med 1 september 2015 utsläppsklass euro 6, men även bilar tillverkade innan 2015 kan uppfylla utsläppskraven för miljözon klass 2. På Transportstyrelsens hemsida  kan du se vilken utsläppsklass din bil tillhör.

Om det inte står något, innebär det att din bil tillhör euroklass 4 eller lägre.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.