”I realiteten kommer det här innebär att dieselförbud på sikt”, säger en källa med insyn till SVT. Foto: TT

Regeringen inför miljözoner för personbilar

Regeringen är överens om att låta kommunerna införa miljözoner även för personbilar. Förslaget som presenteras i morgon, innebär att äldre dieselbilar portas från svenska stadskärnor. Men införandet skjuts fram med två år till 2022.

I regeringsförklaringen i höstas slog Stefan Löfven fast att regeringen vill förbättra luften i städerna genom att ge kommunerna rätt att införa miljözoner för lätta fordon.

Grunden är ett förslag från Transportstyrelsen som presenterades i november 2016 men regeringen har, efter segdragna förhandlingar mellan regeringspartierna, landat i ett justerat förslag.

Tre zoner

Enligt vad SVT erfar handlar det om tre miljözoner där man i den hårdast reglerade zonen (zon 3) bara kommer att tillåta elfordon samt de mest miljövänliga gasbilarna som uppfyller kraven för Euroklass 6.

I den medelreglerade zonen (zon 2) tillåts, till en början, även något äldre dieselbilar, det vill säga bilar som är tillverkade 2006 och senare. Men när miljözonerna är fullt införda 2022 kommer kommunerna att kunna förbjuda alla dieselbilar som inte uppfyller kraven för Euroklass 6 även i zon 2.

– I realiteten kommer det här innebär att dieselförbud på sikt, säger en källa med insyn.

I den minst reglerade zonen kommer ungefär samma regelverk som i dag att gälla vilket innebär att kommunerna kan utestänga vissa tunga fordon som lastbilar och bussar.

Införs 2022

Enligt förslaget från Transportstyrelsen skulle zonerna införas 2020 men regeringen har valt att senarelägga införandet. Först 2022 får kommunerna rätt att utestänga äldre dieselbilar från stadskärnor och andra miljökänsliga områden. De kommuner som vill kan förstås införa miljözonerna redan 2020, men de har då inte rätt till att förbjuda äldre dieselbilar i miljözon 2.

Skälet till fördröjningen är, enligt SVT:s källor, att Socialdemokraterna har hållit emot.

Med mindre än sex månader till valet vill man ogärna riskera att stöta sig med de 1,3 miljoner bilister som kör den typ av dieselbil som inte kommer vara tillåten i miljözon 2, till exempel Stockholms innerstad. Många av dem köpte också sin bil när dieselbilar var subventionerade som miljöbilar.

Effekt på försäljningen

För Miljöpartiet har frågan varit mycket viktig. Inte minst för att den ska kunna tjäna som en lokal valfråga eftersom det kommer vara upp till kommunerna att bestämma om och hur miljözonerna ska införas.

Och genom att avisera att förändringen redan nu hoppas man att de ger effekter på hur många dieselbilar som säljs.

– Socialdemokraterna hade helst velat ha det här efter valet. De har inte samma intresse av att göra det till en valfråga. Det har varit en tuff fajt, säger en källa med insyn. 

Enligt SVTs källor kommer regeringen också att presentera förslag på hur man ska förhindra överträdelser, bland annat genom mer kameraövervakning samt att eventuellt låta parkeringsvakter få större befogenheter.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Val 2018 - #dinröst

Mer i ämnet