När kommunens egna revisorer granskade ekonomiskt bistånd för drygt ett år sedan upptäckte man att det inte finns något organiserat arbete för att hantera bidragsfusk i Malmö. Under 2020 inrättades därför en specialgrupp för att utreda just misstänkta fall av bidragsbrott och felaktiga utbetalningar, något Sydsvenskan har rapporterat om.
– Det är svårt och komplicerat att göra sådana utredningar, speciellt om socialsekreterare ska hantera det så sällan som en till två gånger om året. Nu har vi en samlad kompetens kring de här frågorna, säger Petra Quandt Farkas, enhetschef på arbetsmarknads- och socialförvaltningen.
Om en socialsekreterare fattar misstanke om bidragsfusk lämnas ärendet numera över till utredningsgruppen.
Åtta miljoner i felaktiga utbetalningar
Sedan augusti 2020 har bidragsbrottsutredarna hanterat 195 ärenden. Ungefär 70 av dem är nedlagda, 40 av dem har lett till polisanmälan och krav på återbetalning. Resterande är pågående utredningar.
De felaktiga utbetalningarna för 2020 rör sig om ungefär 8 miljoner kronor.
- Man kan ha haft lön som man inte har redovisat, eller att man uppger att man bor i en lägenhet som visar sig vara en kontorslokal där man inte får bo. Då har man felaktigt fått pengar till hyra, säger Petra Quandt Farkas.
Hur upptäcker ni bidragsfusket?
- Ibland är det när socialsekreteraren kontrollerar kontoutdrag eller deklarationer. Vi kan också få impulser från polisen och andra myndigheter. Eller så kan det vara privatpersoner som gör anonyma tips.
Hör mer om Malmö stads arbete mot bidragsfusk i klippet ovan.