Foto: TT/SVT

Åklagare: Inga fel har hittats på bussen

Uppdaterad
Publicerad

Idag inleddes rättegången mot den busschaufför i Lund som körde på två personer i februari 2015. – De sista metrarna kan jag varken röra armar eller ben. Jag är så skräckslagen när inget jag gör hjälper, berättar busschauffören i rätten.

Olyckan skedde på Bangatan i centrala Lund den 6 februari 2015.  Då dog en 65-årig man efter att han blivit påkörd av bussen och en 19-årig kvinna fick skallskador. Chauffören, som är misstänkt för vållande till annans död och vållande av kroppsskada, nekar till brott.

SVT Nyheter Skånes reporter Jane Andersson är på plats och följer rättegången.

”Inga fel på bussen”

Den inleddes med att kammaråklagare Stefan Waern visade upp dramatiska bilder tagna med polisbilarnas kameror. Chauffören har hela tiden hävdat att bussen skenade och inte gick att bromsa. Men när åklagare redogjorde för uppgifter från färdskrivaren och den tekniska undersökning som gjorts av bussen, visade den att inga fel har hittats på bussen.

– Han har helt enkelt tryckt på fel pedal och tryckt upprepade gånger på gasen innan han till slut trycker på bromsen, säger Stefan Waern, kammaråklagare.

Men försvararen Jan-Åke Fält menade att det varit problem med den här busstypen på andra ställen och hänvisade bland annat till händelser i Stockholm där bussar ökat farten utan att förarna tryckt på gasen.

Åklagare Stefan Waern avfärdade dock det hela och menade att det hände för flera år sedan och det var en helt annan bussmodell. 

– Det är som att jämföra äpplen med päron, sa han. 

Försvaret visade också en film inifrån bussen som han menade visar att chauffören verkligen trampade på bromsen. Bilderna visade hur han tittar ner ett par gånger under den halva minut som bussfärden varar.

”Jag kör på en kvinna, vindrutan spricker”

När det är chaufförens tur att vittna började han med att berätta att han gjorde allt för att inte köra på någon.

– Jag körde på en markis först och det gjorde mig helt förvirrad, säger han.

Han säger att sikten var så dålig att han var tvungen att gå av bussen för att se att det fanns poliser vid en polisbil och att bussen inte reagerade som vanligt när han sedan skulle svänga. Därefter ”kickade” han lite på gasen för att bussen skulle starta mjukt och sakta, men istället sticker den iväg.

– Då försöker jag bromsa med foten så hårt jag kan, men inget händer. Det är folk till höger och vänster och jag försöker koncentrera mig på att inte köra på någon. Det är mycket vatten på körbanan och jag hör vattenljud, berättade han.

Åklagaren frågade varför han kör på trottoaren. 

– Jag försöker undvika att köra på en polisbil. I den stunden förstår jag inte att jag kör på en trottoar. Jag förstår inte varför det går folk runt bussen. Jag kör på en kvinna. Hennes huvud kommer in i vindrutan och den spricker. Jag ser en cykel också. I efterhand förstår jag att det inte var hon som var cyklisten.

– De sista metrarna kan jag varken röra armar eller ben för jag är så skräckslagen när inget jag gör hjälper, berättade chauffören.

Han säger att han är säker på att han inte tryckt på gasen av misstag. 

– Jag köper inte det. Det är så stor skillnad på känslan att trampa på gasen och bromsen. Motståndet är så mycket större på bromsen.

”Hade änglavakt”

Den skadade flickan har inget minne av olyckan. Hon vaknade på sjukhuset och visste inte hur hon hamnat där. När åklagaren visade filmen från olyckan tittade hon ner i bordet.

– Jag har inte sett den förut och kände att jag inte orkade nu, säger hon till SVT Nyheter Skåne. 

Idag mår hon bra igen, hon har inga men efter olyckan.

– Alla säger att jag har haft änglavakt, säger hon.

Slutplädering i fallet hålls i nästa vecka. Dom väntas falla inom ett par veckor.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.