Många Malmöbor irriterar sig på hur el-scootrarna är parkerade. Foto: Sofia Ekhem

Ännu fler elscootrar på väg till Malmö

Uppdaterad
Publicerad

Malmöborna börjar vänja sig vid att bli omkörda av de eldrivna sparkcyklarna, och nu kan de bli ännu fler. Ett tyskt företag vill utmana de två redan etablera företagen om platsen på gatorna.

– Det finns uppenbart en efterfrågan från användare, och då uppfyller de väl något positivt, säger Jesper Nordlund, cykelstrateg på Malmö stad.

Hittills finns det närmare 600 elscootrar i Malmö. Det tyska företaget har börjat rekrytera anställda i Sverige och har ambitionen att placera ut sina sparkcyklar i de tre storstäderna. Gatukontoret i Malmö ska träffa de tyska företagarna för ett möte.

– Vi kan inte hindra dem från att etablera sig här som det fungerar nu, men vi kommer att säga hur vi förväntar oss att de använder staden och allmäna platser, säger Jesper Nordlund.

Forslar bort felparkerade scootrar

Reaktionerna på el-scootrarna har varit blandade hos Malmöborna. Vissa tycker de är i vägen och förstår inte nyttan med dem och irriterar sig på dem.

– Vissa har en mer tillåtande inställning, jag tror det har att göra med hur man är som människa, säger Jesper Nordlund

Jesper Nordlund

De flesta negativa reaktionerna gäller hur sparkcyklarna är parkerade. De kan stå på gångbanor, vid stationsnedgångar eller längs med husfasader. Felparkerade el-scootrar forslas bort av gatukontoret.

– Vi försöker uppmana företagen att hitta ett sätt att följa upp hur de parkeras, det finns ju teknik som gör att det skulle gå, säger Jesper Nordlund.

Politikerna ska säga sitt

Gatukontoret håller på att bereda ett ärende till den elfte februari, då politikerna i tekniska nämnden ska informeras om hur den första tiden med el-scootrarna fungerat.

– Vi ska även prata om framtiden. Efter det kommer vi att veta mer vad politikerna tänker i frågan, säger Jesper Nordlund.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.