Mediestöd hjälper lokala medier: ”Återkomst för den lokala journalistiken”

Uppdaterad
Publicerad

På tio år försvann hälften av alla lokalredaktioner i landet, men minskningen verkar ha stannat av. För ett år sedan öppnade Skånska Dagbladet åter en lokalredaktion i Höör, en kommun som varit en vit fläck på redaktionskartan.

På andra våningen mittemot stationen ligger Skånska Dagbladets lokalredaktion sedan ett år tillbaka. 2007 lades den ner för att nu återuppstå.

– Jag tror det betyder mycket för Höörborna att vi nu finns här igen, säger Tobias Lagerholm som är journalist och arbetar ensam på lokalredaktionen i Höör.

Kommunen har tidigare bevakats från Eslöv.

– Man kommer närmare läsaren och får höra snacket på byn när man finns på orten, säger Tobias Lagerholm.

Fokus på vita fläckar

Omkring hälften av de lokala och regionala tidningsredaktionerna försvann under en tioårsperiod i början av 2000-talet när ekonomin försämrades.

Det som möjliggjort satsningen i Höör är det så kallade vita fläckarstödet – ett mediastöd som infördes 2019 för lokal journalistik i svagt bevakade områden. Enligt oberoende Institutet för mediastudier, som mäter antalet redaktioner i landet, har ökningen av vita fläckar stannat av.

– Man har fått ett fokus på att det funnits vita fläckar på mediakartan och fler och fler inser betydelsen av lokal journalistik och vågar satsa nytt igen, säger Pia Lobell som är redaktionschef på Skånska Dagbladet.

Och mediastödet behövs, menar hon. Totalt fick 245 ansökningar stöd 2021. Stöden till medierna utreds för närvarande.

En demokratisk fråga

Gunnar Nygren, professor i journalistik vid Södertörns högskola, som forskat mycket kring lokala medier berättar att i omkring 140 kommuner har lokala medier fått stödet.

– Jag menar att det är en liten återkomst för den lokala journalistiken. Tidningsföretagen inser att man måste finnas där människor finns men även politiken har insett krisen för den lokala journalistiken. Att nedläggningen av lokalredaktioner också är en kris för demokratin.

Tomrummet efter lokala redaktioner har också fyllts av gratistidningar och hyperlokala sajter. För lokal journalistik är efterfrågad, menar han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.