Hit hittar inte gps:en

Uppdaterad
Publicerad

Familjen Norberg Hansen utanför Skurup har anmält fel i färdtjänsten flera gånger, trots det blir sonen Yos färdtjänst inte bättre.

Reaktionerna har strömmat in till Sydnytt efter vår granskning av färdtjänsten, och ansvariga på Skånetrafiken har uppmanat kunder som känner sig missnöjda att anmäla felen.

På dagarna är Yo Hansen i Lund. Strax före klockan fyra på eftermiddagen hämtas han från fritids av färdtjänsten och åker hem till Ölöv. Men hans familj kan sällan lita på att han kommer när det är tänkt.

-Bilarna är ofta försenade. Och ofta beror det på att chaufförerna inte hittar, säger Yos pappa Oscar Hansen.

Yo själv har ingen möjlighet att göra sig förstådd hos chaufförerna. Något som stundtals för ytterst problematiska konsekvenser.

-Det har hänt att bilarna kör förbi huset och vänder eftersom de tror att de kört fel. Det blir väldigt stressande för Yo, eftersom han ser att han är hemma, men inte har någon möjlighet att säga till att han ska av, säger Oscar Hansen.

Familjen har länge gjort precis det som skånetrafiken uppmanar missnöjda kunder att göra. Anmäla när något gått snett. Ibland kan det handla om flera anmälningar under en och samma vecka. Men rent konkreta resultat av anmälningarna, alltså att situationen förbättras, har hittills lyst med sin frånvaro.

-Vi brukar få ett kortfattat brev där de ber om ursäkt för det som hänt, och hoppas att det inte ska hända i framtiden, säger Oscar Hansen.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.