Foto: Claudio Bresciani/TT

Barn drabbas hårt av reklam på nätet

Uppdaterad
Publicerad

Barn i 9-årsåldern är flera gånger känsligare för störande reklam än vad vuxna är. Det visar studier från Lunds universitet där man studerat barnens blickbeteende inför reklam.

– Jag hoppas att min forskning kan leda till en upprensning av de värsta avarterna inom reklambranschen, säger medie- och kommunikationsvetaren Nils Holmberg.

Man vet idag att så kallad media-multitasking, det vill säga ett idogt användande av olika medier och det ständiga skiftande av fokus som det innebär, leder till stress som i förlängningen kan leda till sjukskrivningar.

– Det vi nu har gjort är att visa att barn påverkas mycket mer av detta än vuxna, säger Nils Holmberg.

Stör barnens koncentration

Tillsammans med Humanistlaboratoriet på Lunds universitet har han utvecklat en metod för att mäta hur mycket barns fokus störs av reklam. 137 barn i åldrarna 9-12 år ingick i undersökningen.

– Genom att mäta barnens ögonrörelser har vi kunnat se hur störda barnen blir, säger Nils Holmberg.

Barnen fick också utföra olika uppgifter på nätet i samband med försöken och bland annat visade det sig att läsförståelsen försämrades avsevärt när reklam visades samtidigt.

Medan vuxna kan styra sitt beteende till 80 procent när de blir störda av reklam, ligger samma siffra för barn i 9-årsåldern på endast 20 procent.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.