Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Medina Aselzai är ett av barnen som har varit med och deltagit i projektet. Foto: SVT

Barn från Rosengård bakom skulpturpark: ”Det är helt fantastiskt”

Uppdaterad
Publicerad

Under tre år har barn från Rosengård skapat skulpturer som pryder Rosengårdsparken. Nu står alla sex skulpturer klara för åskådare att se.

Projektet Barnens skulpturpark startade 2018 och totalt har 29 barn deltagit i projektet som pågått under tre års tid. Barnen har träffats en gång i veckan för att kollektivt komma fram till idéer med bland annat professionella konstnärer och dramapedagoger.

Omkring fem barn ligger bakom arbetet med varje skulptur. Gruppernas arbete har resulterat i att barnen tillsammans med ansvarig konstnär delar på upphovsrätten till skulpturerna i parkerna.

Barnen i centrum

Syftet med projektet har varit att barn i Rosengård, utifrån egna erfarenheter och berättelser, ska få skapa permanent konst i sin egen uppväxtmiljö.

Maryam ALledani 12 år, Dania Abdoul-Rahman och Medina Aselzai 13 år, är tre av barnen som deltagit i projektet.

– Vi började med att prata och lära känna varandra. Sen började alla prata om frihet och vad som är viktigt i livet. När vi pratade om frihet så kom vi tänka på fåglar, säger Dania Abdoul-Rahman.

Varit med från början 

Barnen har varit med och fattat beslut som vilken färg, material och storlek som sina skulpturer ska vara i.

– Det är lite udda att barn får vara med och bestämma. Nu har vi en barnens skulpturpark och vi är så stolta, säger Ann-Marie Erixon, projektledare.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer