Citytunneln i Malmö invigd

Uppdaterad
Publicerad

Den gick på några minuter, kung Carl Gustafs och övriga premiärresenärers färd genom Malmös nya Citytunnel. Tre nya stationer, 17 kilometer ny järnväg, varav sex kilometer under jord, lovordades under lördagens invigningsceremoni.

-Jag vill lyckönska till ett projekt i tiden och förklarar härmed Citytunneln invigd, sade kungen.

Malmöbon Ulrika Sandberg var där med sonen Måns, fyra år, som tyckte att det var kul att få se Sveriges kung, lite röd om näsan i kylan, med filt om benen under invigningsshowen, iklädd hatt och värmande rock. Själv gladde hon sig åt att tunneln är klar och tyckte att det kändes stort.

-På sikt kommer det här att betyda mycket för Malmö, det tror jag absolut.

Regional betydelse

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) framhöll att Citytunnelprojektet inte bara har lokal, eller regional betydelse. Även icke-skåningar och icke-själlänningar kommer att ha nytta av en snabbare tågväg till Danmark och vidare mot kontinenten.

Lokförare Ralf Sjöberg hade hedersuppdraget att köra premiärturen. Maxhastigheten i tunneln blir 160 kilometer i timmen.

-Toppen, äntligen! Trafiksystemet blir betydligt smidigare, folk får enklare resor och mindre byten, sade han.

Marie Irgens Jacobsen, som bor i Malmö och jobbpendlar till centrala Köpenhamn, håller med. Men om det ska bli en integration mellan Skåne och Själland värd namnet, måste priset för att ta sig över Öresundsbron sänkas, påpekade hon.

-Politikerna måste ta tag i prisfrågan, det är alldeles för dyrt för vanliga människor.

Färdig i förtid

Om allt hade gått enligt planerna skulle Citytunneln ha invigts först vid midsommartid nästa år. Men att gröpa fram tågtunnlar i kalkberget under Malmö gick fortare än väntat, vilket projektchefen Örjan Larsson och alla andra tunnelbyggare fick många applåder för.

Citytunneln öppnar för reguljärtrafik den 12 december.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.