Mudderverken åker varje år från hamn till hamn längs den skånska kusten. Men här i Skillinge var det tolv år sen skopan senast sänktes ned i det bräckta vattnet.
Enligt sjökortet ska det vara 4,5meter djupt i rännan som leder in i hamnen och nästan lika djupt innanför piren. Men sjökortet ljuger.
– Det ligger runt runt 3-3,5 meter, säger Tommy Augustsson, produktionschef vid muddringsföretaget SSE, som nu har skrivit avtal om att återtuppta muddring av kommunens sju hamnar.
Större fiskebåtar och turistbåtar kör på botten. Och för Skillinge varv med sju anställda är djupet in i hamnen livsviktigt.
– Det är jätteviktigt så att vi kan få in lite större båtar och slippa säga nej till arbete, säger Gustav Åkesson vid Skillinge varv.
Den nye hamnchefen i kommunen, Fredrik von Segebaden, hoppades att det nya avtalet om muddring skulle lösa problemet med den allt för grunda hamnen.
– Det har ju allt att göra med både turism och näring, säger Fredrik von Segebaden.
Men gamla synder kostar pengar. Nu muddras bara rännan in till hamnen. Inne i själva hamnen är det översta bottenskiktet så giftigt att massorna inte tillåts köras ut och dumpas i Östersjön. Giftet kommer från numera förbjudna bottenfärger på båtskrov.
– Vi planerade ju att muddra även den inre hamnen från start. Men det är hårda miljökrav att hålla. Då kom vi fram till att den budget vi har inte räcker för att göra det, säger Fredrik von Segebaden.
En försiktig bedömning är att det kan kosta minst fyra miljoner kronor att ta hand om de giftiga massorna inne i Skillinge hamn. Nu ska en noggrannare undersökning göras.
– Det är tidsödande att göra. Det ska göras nya bottenscanningar, säger Tommy Augustsson vid muddringsentreprenören SSE.
När undersökningen är klar kommer Simrishamns kommun ta ett nytt beslut om finansiering av saneringen av hamnen.