Fredagen 1 april stoppade tullpersonalen vid Öresundsbrofästet på Lernacken en mindre utlandsregistrerad lastbil på väg med en varuleverans till ett företag i nordvästra Skåne.
Tullpersonalen bestämde sig för att göra en utökad kontroll och insåg omgående att det rörde sig om drogfylla. Det visade sig att mannen även hade med sig 16 gram amfetamin och 2 gram cannabis.
– Vår hypotes är att de här lastbilschaufförerna som kör i kommersiell trafik måste ta dessa droger för att orka ta körningarna, säger Oscar Lindwall på Tullverket Syd och fortsätter.
Efterlyser straffskärpning
Tullverket har rätt att utfärda dagsböter och ta bilnycklarna från en drograttfull chaufför.
– Men det varar bara i 24 timmar och dessutom finns det ju reservnycklar. Vem kan veta om den personen är nykter efter 24 timmar om den personen har varit kraftigt påverkad?, säger Oscar Lindwall.
Därför vill Tullverket nu se en straffskärpning.
– Vi hade gärna sett en översyn av straffskalan så att det skulle kunna ses som grovt rattfylleri om man kör drogpåverkad, speciellt om man kör en lastbil.
Tullen kontrollerar ögonen
Under 2020 hade Tullverket Syd 64 stycken drogärenden relaterade till narkotika och tung trafik och ett år senare hade den siffran till stigit till 125 stycken. Ungefär samma trend höll statistiken för rattonykterhet och det är oftast vid kontrollplatsen vid Öresundsbron eller vid de sydliga hamnarna som Tullverket uppmärksammar att någonting inte stämmer.
– Oftast upptäcker vi det genom att någon av tullarna gör en okulär besiktning av chauffören. Tulltjänstemännen är tränade att se avvikande rörelser i pupillen, i motoriken och hur man talar, säger Oscar Lindwall.