– Det är speciella förhållanden när vi har en så kall och snörik vinter. Tågen blir varma undertill när de kör, men när de stannar blir det kallt. Det blir då stora block av is eftersom den lägger sig i flera lager, säger Morten Skarup på DSB first.
Ett annat problem är instegen vid dörrarna. När de dras in följer is och grus med och sen går dörrarna inte öppna. Det här problemet fanns redan första vintern med Öresundstågen, alltså för tio år sen.
– Vi har försökt lösa det med att installera värme i instegen, men när de går sönder får vi problem. Vi försöker nu också se om vi inte kan uppgradera värmen, säger Morten Skarup.
Det tar ungefär ett dygn att tina upp ett tåg. Och personalen på reparationsverkstan vid Svanemöllen i Köpenhamn arbetar i skift dygnet runt för att reparera tågen, och det finns en motsvarande hall vid Kirseberg i Malmö.
Att så många Öresundståg nu står stilla gör att Skånetrafiken inte kan hålla sitt löfte till öresundspendlarna att utöka trafiken i rusningstid.
– I stället för att köra tiominuterstrafik i rusningstid mellan Malmö och Köpenhamn håller vi fast vid tjugominuterstrafik januari ut. Sen gör vi en ny värdering, säger Ulrika Mebius, presschef på Skånetrafiken.