Avtalet är en viktig milstolpe för stadsförnyelseprojektet H+.
– Utvecklingen i expansiva Öresundsregionen fortsätter. Närheten till havet och till goda kommunikationer gör H+ till Sveriges mest spännande stadsutvecklingsprojekt. Med Södertunneln skapar vi unika möjligheter för resurseffektiv tillväxt i ett attraktivt läge i centrala Helsingborg, säger kommunstyrelsens ordförande Peter Danielsson (M).
Byggstart för Södertunneln är år 2012 och arbetet beräknas vara klart för trafik år 2018.
Tunneln kommer att bli 1,3 kilometer lång och bygget beräknas kosta 2,3 miljarder kronor. Banverket kommer att bidra med 100 miljoner kronor för standardhöjning av Knutpunkten
– Ett väl fungerande transportsystem är viktigt för medborgare och näringsliv. Det är viktigt för tillväxten. Helsingborgs stora satsning på Södertunneln och en attraktivare stad är ett mycket gott exempel på detta, säger Banverkets generaldirektör Minoo Akhtarzand.
Banverket och Helsingborgs stad ska bygga upp en gemensam organisation för genomförandet av tunnelbygget.