Bortåt 100 000 personer pendlar i den så kallade Oberrein-regionen, men till skillnad från pendlarna i Öresundsregionen har de ett eget skatteavtal.
Lokaltåget till den tyska gränsstaden tar åtta minuter och att resa med snabbtåget till Basel i Schweiz tar en timme och en kvart.
Varje dag hoppar många fransmän på ett tåg för att åka till arbetet i ett av grannländerna, men alla är inte nöjda.
Gränspendlare är inte något nytt fenomen här i övre Rhendalen. Myndigheterna har gillat läget, sedan 40 år tillbaka finns ett speciellt skatteavtal för pendlare som bor i Oberreinregionen som den kallas.
Den här modellen skulle Eu-parlamentarikern Olle Schmidt (fp) vilja se mellan Sverige och Danmark.
Utgångspunkten är att om du bor och arbetar 30 km inom gränsen på den franska sidan och inom 20 km på den tyska sidan, så betalar du skatt i landet där du bor.
Avtalat gäller även på den schweiziska sidan, bland annat i Basel.
6 miljoner européer bor i området och på franska sidan är Strasbourg den största staden.
På andra sidan Rhen ligger tyska Kehl.
Gränspendlarna ökar stadigt i regionen. Mer än 70000 fransmän i Alsace arbetar i antingen Tyskland eller Schweiz.
Dessutom pendlar 25000 tyskar till Schweiz.
På pendlarkontoret är personalen tvåspråkig och kan skillnaderna mellan länderna.