– Det fick otroligt stora konsekvenser, säger Annika Canaki, chef för Trafikverkets underhåll i södra Sverige.
Mellan Malmö och Lund pågår arbetet för fullt med att bygga fyra järnvägsspår. Riskerna med arbetet har varit kända för Trafikverket.
– Vi använder instrument för att se vad som finns i marken. Men nu kommer vi att vidta åtgärder. Kanske får vi handgräva mer, säger Annika Canaki.
I samband med att banvallen skulle förstärkas borrades en kabel av. Maskinisten märkte inte vad som hände.
På Trafikverket får man samtidigt larm om ett signalfel på sträckan mellan Malmö och Lund men det sätts inte i samband med arbetena i Hjärup.
Långt sökande
Sökandet efter felet tog lång tid. Först tidigt på torsdagsmorgonen hittades den trasiga kabeln i Hjärup.
För tågresenärer och godstrafik fick felet stora konsekvenser. Först lämnade Trafikverket en prognos att trafiken skulle komma igång klockan 23.30, sedan 24.00, sedan klockan fyra på torsdagsmorgonen och till slut klockan nio.
– Vi insåg mitt i natten, när vi hade ett möte, att vi inte vågade ge en osäker prognos inför morgontrafiken. Vi ville ha en säker prognos, därför satte vi klockan nio, säger Annika Canaki.
Den avgrävda kabeln hittades tidigt på morgonen och signalfelet var avhjälpt klockan 6.30.
– Tågen stog då på fel ställen och vi behövde få iväg all godstrafik, säger Annika Canaki.
I en tidigare version uppgav vi att kabeln hade grävts av i Åkarp vilkert byggde på den information som Trafikverket gav då.