Den här borrmaskinen borrade sönder kabeln i banvallen och stoppade de skånska tågen i 14 timmar. Foto: Per Lärka

Maskinist borrade av kabel – stoppade tågen i 14 timmar

Uppdaterad
Publicerad

En anläggningsarbetare borrade ovetandes sönder en kabel vid Hjärups station. Då stannade tågen i Skåne ett halvt dygn.

– Det fick otroligt stora konsekvenser, säger Annika Canaki, chef för Trafikverkets underhåll i södra Sverige.

Mellan Malmö och Lund pågår arbetet för fullt med att bygga fyra järnvägsspår. Riskerna med arbetet har varit kända för Trafikverket.

– Vi använder instrument för att se vad som finns i marken. Men nu kommer vi att vidta åtgärder. Kanske får vi handgräva mer, säger Annika Canaki.

I samband med att banvallen skulle förstärkas borrades en kabel av. Maskinisten märkte inte vad som hände.

På Trafikverket får man samtidigt larm om ett signalfel på sträckan mellan Malmö och Lund men det sätts inte i samband med arbetena i Hjärup.

Långt sökande

Sökandet efter felet tog lång tid. Först tidigt på torsdagsmorgonen hittades den trasiga kabeln i Hjärup.

Entreprenören borrade in i banvallen på Trafikverkets uppdrag. Då kapades kabeln och signalfelet uppstod. Foto: Per Lärka

För tågresenärer och godstrafik fick felet stora konsekvenser. Först lämnade Trafikverket en prognos att trafiken skulle komma igång klockan 23.30, sedan 24.00, sedan klockan fyra på torsdagsmorgonen och till slut klockan nio.

– Vi insåg mitt i natten, när vi hade ett möte, att vi inte vågade ge en osäker prognos inför morgontrafiken. Vi ville ha en säker prognos, därför satte vi klockan nio, säger Annika Canaki.

Den avgrävda kabeln hittades tidigt på morgonen och signalfelet var avhjälpt klockan 6.30.

– Tågen stog då på fel ställen och vi behövde få iväg all godstrafik, säger Annika Canaki.

I en tidigare version uppgav vi att kabeln hade grävts av i Åkarp vilkert byggde på den information som Trafikverket gav då.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.