Det är forskare vid Lunds tekniska högskola och Sveriges Lantbruksuniversitet som gjort forskningsrapporten. Och de menar att med ganska enkla ingrepp kan en ”supercykelväg” skapas mellan Lund och Malmö.
– Något liknande finns inte någonstans i världen, säger Christer Hydén som är professor itrafikteknik vid LTH och som tagit initiativ till projektet.
– Cykelsträckan mellan Lund och Malmö vore idealisk som försöksprojekt. Vi vet ganska mycket om sträckan och ganska många cyklar här, cirka 3 000 per vardag.
Sparar pengar
Om det blir attraktivare att cykla så kan det leda till att man inte behöver göra så stora investeringar för biltrafiken. Friskvården gör att människor mår bättre och det sparar också pengar åt samhället.
Varför är det då så jobbigt när det blåser och man cyklar? Jo, för att det kostar mer energi att cykla i motvind än vad man får tillbaka när man cyklar i medvind. Många cyklister skulle alltså säkert gilla de ”gröna korridorerna”. Men de får inte byggas helt täta – då kan det istället blir problem med luftvirvlar.