Kommunstyrelsens ordförande i Malmö Katrin Stjernfeldt Jammeh välkomnar domen.
– Äntligen – ett otroligt välkommet besked! I så många år har vi drivit på för det här, ända sedan 1996. Nu får vi möjlighet att binda samman staden med pågatågstrafiken och nya stationer, säger hon lättat.
Hon berättar att många av de socialaprojekt som staden drivit genom åren troligen inte hade behövts om de hade fått tillstånd för att bygga Malmöringen redan 1996.
– Det här kommer att riva så många barriärer och öka rörligheten så att människor kan röra sig i hela staden.
Trafikverket, Skånetrafiken, Region Skåne och Malmö stad får nu se över prognoserna och kostnaderna igen eftersom mycket har hänt sedan 2010 när det nästan var klart förra gången. Men det enda hindret som återstår är ett beslut om trafiktillstånd från Länsstyrelsen som har avvaktat den här domen.
Katrin Stjernfeldt Jammeh säger att hennes absoluta förhoppning är att tågen ska kunna börja rulla i december 2018.
– Vi kommer att börja bygga tågstationerna så fort vi får besked från Länsstyrelsen – vi har ju haft lång tid på oss för förberedelser, säger hon.
Malmöringen
Malmöringen är en tåglinje som ska sträcka sig från västra till östra Malmö och underlätta det kollektiva resandet inom staden.
Förslaget kommer från Malmö stad, Trafikverket och Skånetrafiken och egentligen var planen att den skulle invigas 2011 men det har blivit försenat på grund av att regeringen måste ge tillstånd för persontrafik på Kontinentalbanan.