Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Första etappen av Fehmarn Bält-tunneln invigdes på måndagen. Om fem år ska den vara klar. Foto: SVT

Här invigs första etappen av Fehmarn Bält-tunneln

Uppdaterad
Publicerad

Kung Frederik invigde på måndagen den första etappen av Fehmarn Bält-tunneln som ska vara klar om fem år. Den blir världens längsta sänktunnel på 18 kilometer.

Restiden mellan Tyskland och Danmark kommer att förkortas avsevärt när tunneln öppnas 2029. En resa mellan Rödby och Puttgarden kommer att ta tio minuter med bil och sju minuter med tåg.

– Det kommer också att gå betydligt snabbare att resa mellan Köpenhamn och Hamburg med tåg. Restiden förkortas med två timmar, säger Henrik Vincentsen, administrativ chef för tunnelbygget.

I dag tar en tågresa mellan Köpenhamn och Hamburg cirka fem timmar.

Trafiken ökar på järnvägen

Godstrafiken med tåg förväntas öka i hela regionen när tunneln är klar och i både Danmark och Sverige pågår förberedelser.

– Vi kommer att vara klara med vår järnvägsutbyggnad tills dess, säger Thomas Danielsen (V), transportminister i Danmark.

Han ser stora fördelar av både tids- och miljöskäl om mer trafik kan ske på järnväg istället för med lastbilar.

En svensk utmaning

På den svenska sidan kommer det däremot att bli en utmaning att hinna bli klara i tid. Det finns flera flaskhalsar i järnvägsnätet, bland annat mellan Lund och Hässleholm.

– Vi ser att vi har utmaningar idag på södra stambanan som kommer att accentueras när den nya förbindelsen är klar, säger Anna Wildt-Persson, regional direktör på Trafikverket med ansvar för den södra regionen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.