Lunds universitet Foto: TT

Hårt klimat i sociala medier avskräcker unga

Publicerad

Sociala medier väntas spela en stor roll inför höstens val. Men unga tycker att det är svårt att uttrycka och visa sina åsikter där, det visar en studie från Lunds universitet.

I studien har forskarna intervjuat 110 tonåringar och unga vuxna och de tycker att det är svårt att uttrycka sina åsikter i sociala medier.

– Det är ett demokratiskt problem att samtalet i sociala medier upplevs som så hårt och avskräckande” säger Malena Rosén Sundström, statsvetare i ett pressmeddelande.

De sociala medierna växer och är den viktigaste källan till information och nyheter för gruppen med allt fler unga.

Forskningsprojektet Politiskt deltagande bland unga – från partidemokrater till sociala medieaktivister? har studerat hur unga upplever politiskt deltagande i digitala kanaler. 

50 av de intervjuade ungdomarna är antingen medlemmar i ett politiskt ungdomsförbund eller en organisation. De andra 60 är inte politiskt engagerade. För de politiskt aktiva är sociala medier viktigt för att få politisk information, men att själv diskutera politik eller sprida den är svårt, menar flera.

Det är främst det hårda och polariserade klimatet som gör att många väljer att inte prata politik på sociala medier. Men många av de politiskt aktiva känner en press på sig att synas digitalt.

Forskarna tror att det negativa som ungdomar upplever troligtvis kommer att få konsekvenser för hela samhället.

– Innehållet i sociala medier är speciellt och produceras av speciella personer som inte besväras av den hårda tonen. Dessa ”teflonskallar” känner sig bekväma med kontroversiella frågor och åsikter men representerar inte en objektiv bild av vad som rör sig i folkdjupet, säger Nils Gustafsson, statsvetare.

Fakta om studien om ungas politiska deltagande i sociala medier

Politiskt deltagande bland unga – från partidemokrater till sociala medieaktivister?

Projektet är treårigt och avslutas i september. Syftet är att undersöka unga svenskars (16–25 år) politiska deltagande: väljer unga vissa deltagandeformer framför andra, samt varför?

Studien om ungas politiska deltagande i sociala medier publiceras i Sociologisk forsknings temanummer inför riksdagsvalet som utkommer ut sommaren 2018.

Citat från studien:

”I verkligheten om jag säger något som jag ser provocerar kan jag dra mig tillbaka eller i alla fall rädda situationen. Det kan man inte göra på Facebook” (gymnasieelev)

”Man brukar ha interna tävlingar. Det har vi i förbundsstyrelsen. Den som har flest följare och får ut mest tweets och delningar. Det betonas mycket.” (medlem i politiskt ungdomsförbund)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.