Foto: Arkiv

Havredryck vinner mot mjölken – igen

Uppdaterad
Publicerad

Ett beslut i Marknadsdomstolen blir ett nytt nederlag för branschföreningen Svensk Mjölk. Men rättsprocessen är långt ifrån avslutad.

Beslutet innebär att det inte blir något omedelbart förbud att använda de omtvistade formuleringarna ”No milk. No soy. No badness” och ”It's like milk, but made for humans” i Oatlys marknadsföring.

-Det känns bra, en lättnad för stunden, säger Carina Tollmar, pressansvarig hos Oatly.

Svensk Mjölk anser att Oatlys påstående ger ett intryck av att mjölkprodukter är ”dåliga och/eller farliga för människor”.

Eftersom huvudförhandlingen startar först nästa år hoppades Svensk Mjölk att en förhöjd bankgaranti, som ska säkra ersättning vid en eventuell skadeståndsprocess om Oatly vinner, skulle kunna stoppa marknadsföringen. Men i beslutet skriver Marknadsdomstolen att bankgarantin är alltför begränsad för att vara en godtagbar säkerhet för den skada som Oatly kan drabbas av vid ett interimistiskt förbud.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.