Många av de 1000 resenärer som använder färdtjänst och sjukresor i Skåne drabbades på onsdagen av långa väntetider och uteblivna resor under dagen.
– Det här har drabbat kunderna hårt idag, det är många som inte har fått sina resor i tid. Det har varit förseningar på mer än två timmar för vissa resenärer. Väntetiden för att komma fram på telefon har varit en timma, säger Lars Hellström, affärsområdeschef på Skånetrafikens serviceresor.
– Jag fick vänta i över två timmar i Sjöbo på min bil. Vi blir två timmar försenade till en middag i Malmö på grund av det här, säger en besviken resenär på telefon till SVT Nyheter Skåne.
Resenären undrar också varför kunderna inte alls har informerats om det tekniska haveriet. Hen konstaterar uppgivet:
– De bryr sig inte alls om att kontakta sina kunder.
Felsökning pågår
Skånetrafiken säger att de talat in information på talsvar om onsdagens störningar.
Skånetrafiken lyckades under sena eftermiddagen lokalisera problemen och vid 19-tiden uppgavs systemet återigen fungera korrekt.
– De kunder som drabbats kan skicka in sina utlägg som de har fått under dagen och de kommer att bli ersatta enligt resegarantin, säger Lars Hellström på Skånetrafiken.
Det gäller alla resenärer som använder färdtjänst och sjukresor i någon av de 23 skånska kommuner som Skånetrafiken har avtal med.