– Limhamnshus fick krypa till korset och jag känner mig ganska nöjd, säger Marie Sivert, hyresgäst i fastigheten på Borrebackevägen 198 i Klagshamn.
Fyra familjer i hyreshuset har sedan i somras klagat på att deras vatten är odrickbart och luktar illa, att deras kläder och kakel blivit missfärgat och att de tvingas tvätta håret i flaskvatten.
Miljöförvaltningens inspektörer har dömt ut vattnet som otjänligt vid vissa tillfällen, tjänligt med anmärkning vid andra. De boende har fått köpa flaskvatten till sig själva och sina husdjur.
Vatten levereras
Nu lovar Limhamnshus att koppla in kommunalt vatten i fastigheten senast 30 juni och Marie Sivert har fått en summa pengar som kompensation.
– Jag hade önskat mig mer men jag har fått en påse pengar som jag kan acceptera. Det har tagit så mycket kraft att strida om det här, säger Marie Sivert.
Hon säger att vattnet fortfarande är otjänligt men nu levererar Limhamnshus behållare med färskvatten till varje lägenhet, som räcker i cirka ett och ett halvt dygn.
– Fastighetsägaren har även varit här och gjort rent mitt och min grannes badrum där kaklet på väggar och golv blivit missfärgade av vattnet, säger Marie Sivert.
Förklikning vanligt
Det är inte ovanligt att parter kommer överens innan ett ärende kommer upp i hyresnämnden.
– I det här fallet har det försts diskussioner under hösten. Nu har parterna kommit överens om ersättning och en åtgärdsplan så därför blir det ingen förhandling som det var tänkt på måndag, säger Birgitta Erlinge, hyresråd på hyresnämnden i Skåne och Blekinge.
De andra hyresgästerna på Borrebackevägen 198 har, så vitt Birgitta Erlinge känner till, inte några ersättningskrav mot Limhamnshus.