Jan-Olof Aggedal, docent i teologi och kontraktsprost i Lunds stift, förstår att en muslimsk begravningsplats i Börringe kan väcka känslor. Foto: Patrik Cegrini

Religionsforskaren: Integration kan fungera även på en begravningsplats

Uppdaterad
Publicerad

Prästen och religionsforskaren Jan-Olof Aggedal är inte förvånad över att en muslimsk begravningsplats i anslutning till en kristen väcker känslor.

– Det är förståligt att människor reagerar. Samtidigt gör vi allt i livet för att integreras med varandra, säger han.

Protesterna mot den muslimska begravningsplatsen vid Börringe kyrka i Svedala församling kan vara ett uttryck för att man värnar om det gamla svenska kulturarvet. Man tycker att det är kristna som ska ligga vid en kristen kyrka och inga andra. Så resonerar Jan-Olof Aggedal som i många år har forskat i begravningsfrågor.

– Det blir därför en utmaning när andra traditioner kommer in på kyrkogårdar med sina sätt att smycka gravar och lägga den döde i en annan riktning än vad vi är vana vid, säger han.

– Det finns nog ingenting i livet som förändras så sakta som våra riter kring död och begravning.

Gamla traditioner värnas

Han konstaterar att muslimer, precis som kristna, värnar om traditioner kring livets slut.

– Vi ser att andra, tredje och fjärde generationens muslimska invandrare följer traditionen vid död och begravningar även om man i andra sammanhang inte följer traditioner så noga, säger Jan-Olof Aggedal.

-  För det är en trygghet när livet övergår till döden.

Sida vid sida i döden

Det är dock långt ifrån alla muslimer i Sverige som önskar att få ligga på en muslimsk begravningsplats. De kan ha en grav bland kristna.

– Det finns gott om muslimer som säger att nu bor vi här och nu vill jag också ha en gravplats här som jag kan smycka och besöka, säger Jan-Olof Aggedal.

Oavsett trosuppfattning har alla rätt till en gravplats. Den som är folkbokförd i Sverige betalar en obligatorisk begravningsavgift via sin skattsedel­ som ska täcka en del av de kostnader som uppkommer i samband med ett dödsfall.

– Vi brukar säga inom kyrkogårdsbranschen att som vi tar hand om våra döda ser det också ut i samhället. Värnar vi om varandra i samhället värnar vi också om varandra och varandras traditioner i samband med död och begravning.

Detta kännetecknar en muslimsk begravningsplats:

Den muslimska begravningsplatsen ska vara tydligt avgränsad och ha egen ingång eftersom besökarna inte vill passera andra trossamfunds gravplatser.

Den avlidne nedläggs i graven på höger sida med ansiktet mot Mecka. Begravningar ska ske i jungfrulig jord; gravplatser upplåts alltså inte på nytt.

I Malmö anlades en muslimsk begravningsplats 1974. Den finns på Östra kyrkogården, inte långt från moskén. En muslimsk begravningsplats, liksom den judiska, kännetecknas av enkelhet.

Källa: Länsstyrelsen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.