Under tisdagseftermiddagen hölls flera avstämningsmöten för att bedöma statusen hos Skånetrafikens system. Hemsidan, biljettautomater och kundtjänsttelefonen berördes av problemen. Vid 17-tiden fungerade allt som vanligt igen, enligt Skånetrafikens hemsida:
”Vi har under dagen satt in flera åtgärder för att stabilisera de drabbade IT-systemen och kommer fortsättningsvis att ha stort fokus på att systemen är driftssäkra.”
Kl 07.30 på onsdagsmorgonen ska ett nytt avstämningsmöte hållas.
”Vi har våra aningar”
Enligt Ulrika Mebius presschef på Skånetrafiken råder det ingen tvekan om att det var frågan om en attack utifrån.
– Vi har våra aningar om vem som ligger bakom men jag vill inte gå in mer på det. Det är nu en fråga för polisen, säger hon.
Problemen började dyka upp redan under måndagen men slog till med full kraft klockan 8.15 på tisdagen. Först vid lunchtid började man få bukt med IT-haveriet.
IT-problemen fick bland annat till följd att en rad sjukresor uteblev och dialyspatienter kan ha behövt anlita ambulans. Hemsidan låg nere och det gick inte att betala med bank- och kreditkort i Skånetrafikens biljettautomater.
Systemen överbelastades
Enligt Skånetrafiken blev systemen överbelastade på grund av mycket trafik mot en viss IP-adress.
– Vi ser mycket allvarligt på detta då det drabbar både Skånetrafikens kunder och medarbetare. Vi har gjort en polisanmälan eftersom vi ser att problemen inte beror på brister i Skånetrafikens IT-system utan har uppkommit till följd av extern påverkan, säger trafikdirektör Henrik Dagnäs.