Under fredagen hölls en digital konferens om den planerade Öresundsmetron. Där deltog bland annat Malmö stad och Köpenhamns kommun. I samband med detta lanserades mer detaljerade planer på det som kan bli Europas första internationella tunnelbana.
– Den bidrar till ett mer robust och sammanhängande transportsystem i vår region till gagn för pendlare, studenter, verksamheter och turister, säger Lars Wiess (S), som är överborgmästare i Köpenhamn.
”Räcker ej med Öresundsbron”
2029 ska Farma Bält-förbindelsen mellan Tyskland och Danmark stå klar. Då kommer mer godstrafik kunna passera och det kan öka flödet även till Sverige. Då räcker det inte med Öresundsbron, menar Katrin Stjernfeldt Jammeh.
– Flödena kommer öka, om man inte gör ytterligare investeringar kommer Öresund att bli en flaskhals. Som jag ser det är Öresundsmetron ett sätt att klokt ta till vara på Öresundsbron och samtidigt docka in i det metrosystem som redan finns i Köpenhamn, säger hon.
Kostar 40 miljarder
Nästa steg, som väntas ske under 2021, är att en nationell dansk-svensk utredning påbörjas. Om det går vidare därifrån kommer bygget landa på en sammanlagd kostnad på ca 40 miljarder svenska kronor.
Tanken är att den ska finansieras genom framtida överskott från Öresundsbron, biljettintäkter och EU-bidrag.
Se klippet för vad politikerna från båda sidor sundet ser framför sig med Öresundsmetron.