När Oatly gör reklam för sina produkter gör man ofta jämförelser med mjölk. Men man gör det på ett otillbörligt sätt menar Svensk mjölk.
– Vi är bekymrade över det tilltal Oatly använder på sina produkter. Vår bedömning är att det kan strida mot marknadsföringslagen, säger Maja Nordström, enhetschef på LRF mjölk, moderorganisation för Svensk mjölk.
– Vi tycker att stämningsansökan är felaktig, och vi är genuint överraskade, säger Toni Petersson, VD för Oatly.
– Vi vänder oss mot påståenden som ”No milk.No Soy. No badness.” och ”It's like milk but made for humans”. På ett nedlåtande och insinuant sätt låter de konsumenten förstå att mjölk är dåligt. Så är det ju inte. Mjölk är ett jättebra livsmedel, fortsätter Maja Nordström.
– Jag kan ringa till hundra biologer som säger att mjölk är för kalvar. Men den är ju inte på något sätt farlig för människor, svarar Toni Petersson.
Oatly har idag helsidesannonser i flera dagstidningar. Där raljerar man på ett humoristiskt sätt över Svensk mjölks stämningsansökan. Sist i annonsen finns en undran över varför Svensk mjölk inte ringde innan man kopplade in advokater.
– Vi ville få en snabb prövning i Marknadsdomstolen om det är fråga om otillbörlig marknadsföring, avslutar Maja Nordström