– Jag beklagar att det har hänt och kan konstatera att vi har brustit allvarligt. Dels i att vi inte har rapporterat enligt gällande rutiner, dels har vi inte följt rutinerna när brukaren inte öppnar eller är hemma på avtalad tid, säger Niklas Snygg, verksamhetschef för hemvården i Lund.
Den sista kontakten hemvården hade med kvinnan var 3 januari. På nästa avtalade tid med hemvården, den 6 januari, svarade kvinnan varken i porttelefon eller telefon. Men ansvarig personal på plats rapporterade inte händelsen.
– Vi har inlett att prata med vederbörande, men just nu har jag ingen vidare kommentar på det, säger Niklas Snygg.
Händelsen anmäld till IVO
När polisen till slut bröt sig in den 8 januari låg kvinnan död i sin lägenhet. Men det skulle dröja hela tre veckor, ända till 31 januari, innan av kommunens vård- och omsorgsförvaltning startade en utredning i ärendet. Nu har händelsen anmälts till Inspektionen för vård och omsorg, Ivo.
– När man tittar tillbaka och ser att man har felat, det är då vi är rapporteringsskyldiga. Det som framkommit är att det har varit en stressig dag, stressig situation. Den mänskliga faktorn, säger Niklas Snygg.
Ska stress på jobbet kunna ge resultat som detta?
– Vi har inte haft underbemanning. Det har varit ett antal olika händelser den dagen som har varit stressiga. Det gjorde att anmälan föll bort. Det har framkommit mycket väl att man är rapporteringsskyldig, men någonstans på vägen har det tappats bort.
Vad har ni vidtagit för åtgärder?
– Det vi kommer att satsa på dels är att stärka upp när det gäller våra rutiner och stärka upp när det gäller den sociala dokumentationen för det är också något som brustit i den här händelsen. Framförallt är de sakerna vi har gjort omgående.