Det var i september som en passagerare uppträtt hotfullt på en av de bussar som körs av Nobina på uppdrag av Skånetrafiken.
Busschauffören tryckte på larmknappen, men signalen gick aldrig fram till ledningscentralen. Samma typ problem ska ha upprepats vid flera tillfällen.
– Vi ser allvarligt på händelsen. Larmsystemet finns som en trygghet för förarna och det ska fungera, säger David Erixon, kommunikationschef på Nobina.
Arbetsmiljöverket kräver svar
Händelsen togs upp då Arbetsmiljöverket gjorde ett besök hos bolaget den 21 oktober. Nu har myndigheten inlett en utredning och kräver svar från Nobina om vad de ska göra åt problemet.
– Det första vi gjorde var att ta bussen ur trafik och undersöka den. Vi hittade inget fel på radioutrustningen eller larmknappen. Vi vet ännu inte ifall orsaken är radioskugga eller något annat. I nästa vecka ska vi ut och testa så att systemet fungerar, säger David Erixon.
Kan förarna larma på annat sätt än med radio?
– Det går, men vi vill inte förlita oss på att förarna ska larma med sin egen mobiltelefon, utan ska ha ett larmsystem som är enkelt och tillgängligt. Då är larmknappen central, säger David Erixon.
Orsak kan vara dålig täckning
Skånetrafiken ansvarar för larmsystemet i bussarna och har tidigare testat så att det fungerar under hela kedjan från buss till SOS alarm.
Efter incidenten i september ska de nu träffa företrädare för bussföretaget och se till att larmet fungerar som det ska.
– Vårt system använder sig av det vanliga mobilnätet. Det finns med andra ord inget speciellt nät för Skånetrafiken. Vi och SOS Alarm gör bedömningen att tillgängligheten i vårt larmsystem är god, men kan inte helt utesluta att det finns platser med sämre täckning, säger Johan Karlborg, digitalisering- och IT-chef på Skånetrafiken.