P4 Malmöhus rapporterar idag att ett flertal privatpersoner, företagare och näringsidkare som drabbats under närmare en månads tid av det otjänliga vattnet i Lund, skickat in ersättningskrav till VA Syd.
Bland annat har studentnationen Västgöta nation skickat in en ersättningsbegäran för de extra utgifter som behövts för att kunna hålla igång verksamheten, likaså en kiosk vid Lunds centralstation som kräver VA Syd på 18 000 kronor för att inte ha kunnat sälja kaffe till sina kunder.
VA Syd har meddelat att deras kunder ska skicka in ersättningskrav med specifikationer om vad det dåliga vattnet kostat dem. Dock finns ingen standardmall för hur varje enskild kund ska ersättas. Företaget kommer därför att gå igenom varje ersättningskrav för sig.
Ersättningarna som krävts av VA Syd består bland annat i förhöjda elkostnader för hushållen, då man tvingats använda el för att dels koka vatten i större mängder samt även kyla ned vatten i kylskåp.