– Nej, det är inte aktuellt för tillfället. Vi har diskuterat det men det är inte rätt väg att gå, säger Thomas Finnborg (m), kommunalråd och ordförande i det lokala brottsförebyggande rådet, BRÅ.
Malmö hade samma problem som Helsingborg till för tre år sedan, då kommunen byggde en streetracingbana för nio miljoner kronor. Banan har haft stor effekt, konstaterar polisen.
– Ja, den har fått ner det mesta av det olagliga tävlandet på gator och vägar, säger Kennie Kullander, biträdande närpolischef i området Malmö södra.
Oroad över säkerheten
Säkerheten för dem som kör – och inte minst publiken – har ökat rejält. Och säkerheten är något som oroar Thomas Finnborg i Helsingborg, som själv har ett förflutet som trafikpolis. Men han vill ändå inte att kommunen bygger en bana.
– Vi har provat tidigare och stängt av motorvägen och andra områden, men bilförarna tycker det är mer spännande att köra i stan och bli jagade av polisen.
Thomas Finnborg vill i stället att lagstiftningen ses över.
– Man kan jämföra med till exempel jämföra med dom som gör sig skyldiga till upprepat rattfylleri och olovliga körning. Där kan bilarna förverkas från tingsrättens sida, säger Finnborg.