Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I klippet får du höra fjärdeklassaren David Dahlberg vad han tycker om skolmatssituationen och vad han hade önskat. Foto: Teresia Loive/SVT och SVT arkiv

Ont om tid i skolmatsalen i Kävlinge – eleven David: ”Superstressigt”

Uppdaterad
Publicerad

Dåligt med tid och långa köer. Så beskrivs situationen i matsalen på Annelundsskolan i Kävlinge. Det fick tvåbarnspappan Jens Grip att agera för att förlänga lunchtiden. Skolan själva hävdar däremot att de följer Livsmedelsverkets riktlinjer.

Jens Grip, förälder och ordförande i skolrådet på Annelundsskolan, skickade in ett E-förslag till kommunen som fick stor respons från kommuninvånare.

Men kommunen menar att elever får den tid som Livsmedelverket rekommenderar, det vill säga 20 minuter att sitta till bords.

– En del av problemet är att ätandet konkurerar med rasten och att eleverna vill ut på rast, säger sektor- och utbildningschefen i Kävlinge, Johan Holmqvist.

”Hade önskat större skolrestaurang”

Både Johan Holmqvist och skolans rektor Lotta Nilsson Linius pekar också på att skolrestaurangens storlek är en utmaning. Det då äldre skolors infrastruktur, som till exempel matsal, är inte anpassade för dagens situation.

– Jag hade önskat att vi hade en stor skolrestaurang, men det är planer på att bygga ny skola, säger Lotta Nilsson Linius.

SVT Nyheter Skåne har erbjudit Johan Holmqvist och Lotta Nilsson Linius svara på elevernas upplevelse i en intervju, vilket de har avböjt.

Eleven David: Kan vara köer

David Dahlberg, som går i fyran, upplever matsituationen som stressig och att tiden för att äta är kort.

– Man har i bland bara tio eller femton minuter på sig, det kan vara köer, så det känns superstressigt, säger han.

I klippet får du höra fjärdeklassaren David Dahlberg vad han tycker om skolmatssituationen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.