Det är SIFo som gjort skolundersökningen på uppdrag av Lärarförbundet. Frågan har varit vilka tre åtgärder som är viktigast för att lyfta resultaten i skolan.
Högst upp på listan, men 46 procent av rösterna, hamnar alltså minskade grupper och klasser. Det skriver Dagens Nyheter.
Men enligt Anders Jakobsson, skolforskare vid Malmö högskola, så är det här en tveksam reform.
– Satsar man miljarder på att minska grupperna finns risken att man ändå inte får någon effekt på resultaten, säger han till DN.
– Mindre klasser innebär en möjlighet, men forskningen visar att det inte är en lösning i sig. Då har riktade resurser mot lågpresterande skolor en mycket större effekt, säger han.
Ingen betydelse
Minst viktigt tycker svenskarna det är med fler prov och tidigare betyg.
– Det visar att svenskarna lyssnat på skoldebatten, säger Anders Jakobsson.
– Betyg i årskurs 3 har nästan ingen betydelse för elevens prestationer. Samma sak gäller för fler prov och inspektioner.