En Crescent 2000, för tillfället utan motor. Foto: Sixten Johansson

Mopedens designhistoria visas upp på nostalgisk utställning i Lund

Uppdaterad
Publicerad

En moped i grälla färger med kromade detaljer är varje motorungdoms våta dröm. Utställningen om mopedens historia har som ambition att gå på djupet i svensk mopeddesign.

”Mopeden – en svensk designhistoria” heter utställningen som nyligen öppnade på Kulturen i Lund.

Här visar man upp folkhemsikonerna, de lekfulla experimenten – både succéer och fiaskon.

– Mopeden var ett politiskt beslut. Den kom 1952 och hade den enkla regeln att den fick gå i 30 kilometer i timmen och att man skulle vara 15 år, säger Claes Johansson, utställningsansvarig.

”Att det går sakta är hela grejen”

Förutom att arbeta med utställningen är Claes Johansson redaktör för nostalgitidningen Moped, och har ett stort intresse för kromade mopeddelar.

– Rent personligen innebär detta stora intresse att man får vara ute och åka långt och länge, och då på någonting som går sakta. Att det går sakta tycker jag är hela grejen med en moped, säger Claes Johansson.

Ett längre reportage om mopedutställningen på Kulturen i Lund sändes i kulturprogrammet Sverige! lördagen 3 oktober 19.00 i SVT1 eller på SVT Play.

Se en glimt från utställningen i klippet ovan.

Snabbfakta om mopeder

De tidigaste mopederna utvecklades i början av 1950-talet och var ofta cyklar med påhängsmotorer.

Föregångare var lättviktare som var populära på 1920- och 1930-talen.

Mopeden har senare delats in två klasser – klass 1 (EU-moped) och klass 2 (äldre 30-moppe).

Moped klass 1 kräver AM-körkort eller körkort med annan behörighet.

Moped klass 2 kräver förarbevis.

För att få köra moped måste man ha fyllt 15 år.

Källor: Trafikverket/Wikipedia

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.