Big Slap-festivalen i augusti hade en publik på 55 000 besökare, och av dessa har mer än 2 000 personer svarat på frågor från ett undersökningsföretag.
Två av tre besökare var i Malmö för första gången, och majoriteten av dem har bott på hotell. De mest avlägsna kom från USA och Förenade Arabemiraten.
Begreppet turistekonomisk omsättning beräknas på den konsumtion av varor och tjänster som turisterna gör när de besöker en ort. Förutom festivalen har Big Slap-besökarna gått på restaurang och caféer, tagit del av Malmös nattliv och ägnat sig åt shopping.
137 miljoner kronor
Totalt har 137 miljoner kronor omsatts. Det innebär att Malmö stads stöd till Big Slap, på en miljon kronor, gav 13,70 kronor tillbaka för varje investerad krona.
– Det är extremt kul att få se vad vi som stad kan skapa ihop. Big Slap är och har alltid varit Malmös event och att få svart på vitt vad vi kan generera under denna helgen för vår stad värmer i hjärtat, säger Big Slap-grundaren Ali Eftekhari i pressmeddelandet.
Kommunalråd nöjd
Kommunalrådet Andreas Schönström (S), med ansvar för teknik och service, är också nöjd.
– Det är otroligt kul att Nyhamnen har fått en sådan rivstart som stadens nya arrangemangsplats. Här har Malmöbor och besökare kunnat se världsartister som de annars måste ta sig till andra städer eller länder för att uppleva. Det är stort och öppnar upp för många fantastiska evenemang i framtiden.
Så här var kommunens och arrangörernas förväntningar inför festivalen: