Enligt Svensson Smith är det prioriterat att få ett höghastighetsnät mellan de tre största städerna i Sverige med bra förbindelser till Danmark. Något som innebär dels att befintlig infrastruktur används, dels att man bygger nytt.
– Och då står inte en ny förbindelse mellan Sverige och Danmark överst på listan. Vi vill framför allt ha investeringar där man kan få ner flyg- och biltrafik. Då är det inte det listigaste att börja med en tågtunnel mellan Helsingborg och Helsingör, säger Karin Svensson Smith.
Moderaterna kritiska
Miljöpartiets inställning på riksplanet får skarp kritik från moderaterna i Region Skåne.
– Karin Svenssons Smiths uttalande är ett bevis på att hon inte är insatt i varken behoven, förutsättningarna eller finansieringsfrågan när det gäller en ny fast förbindelse över Öresund, säger Pontus Lindberg (M), ordförande i regionala tillväxtnämnden.
”Minskar sårbarheten”
Pontus Lindberg konstaterar att HH-frågan är utredd av flera oberoende aktörer.
– Behoven är tydliga: Öresundsbron börjar bli full. Öresundsbron är dessutom sårbar för driftstopp av olika slag. Om det blåser för mycket eller om signalfel, olyckor eller elbortfall uppstår så är det helt stopp. En till fast förbindelse i den norra delen av Öresund skulle minska den sårbarheten, fortsätter Pontus Lindberg.