Chattfunktionen togs i bruk den 5 december.
– Ofta kan det vara svårt att prata om sina problem och genom att öppna digitala vägar hoppas vi att människor ska våga ställa frågan till oss och att vi ska kunna vägleda dem rätt, säger Tina Svensson, enhetschef för Försörjningsstödenheten i Tomelilla kommun.
Fyra dagar i veckan mellan klockan 11 och 12 kommer chatten att vara bemannad med en socialsekreterare. Karolina Eriksson är en av dem.
– Det känns spännande. Att chatta är någonting helt nytt för oss. Normalt träffar vi ju personerna eller talar med dem på telefon.
Innehåller översättning till flera språk
I chatten, som nås via kommunens hemsida, går det att ställa frågor anonymt om till exempel försörjningsstöd, sociala bostadskontrakt eller våld i nära relationer. Men liksom i sociala medier finns en risk att det uppstår missförstånd.
– Det krävs en tydlighet från vår sida när vi skriver och det kan nog bli en utmaning, säger Karolina Eriksson.
Chatten har en översättningsfunktion så att personer kan kommunicera på sitt modersmål och en målsättning för kommunen är att nå nya målgrupper.
– Vi vill att det ska vara en låg tröskel för att ta kontakt med socialtjänsten, säger Karolina Eriksson.
Se mer om den nya chatten i videoklippet ovan.