Det är det positiva med läraryrket som Marie Nilsson, folkhälsopedagog vid Högskolan i Kristianstad har tagit fasta på.
– Flera studier visar att lärare trivs väldigt bra med sitt yrke och sina arbetsuppgifter, men det läser vi inte om i tidningarna eller hör på radion. Det vi oftast hör om är höga sjuktal, en dålig psykosocial miljö och stress, men det är ju inte alls hela bilden, säger hon.
Avhandlingen visar att ett ökat fokus på relationerna mellan lärare och elever, men också lärare emellan, främjar välmåendet i yrkesgruppen.
– Den sociala samvaron mellan kollegorna var det som var en viktig aspekt hos lärarna – men också det man upplevde var en brist. Sedan såg vi också att mer återhämtning och en tydligare avgränsning i lärarrollen skulle öka välmåendet.
– Många lärare upplever att det är svårt att släppa tankarna på barn som far illa, men känner också att de är tyngda av allt för mycket administrativt arbete, säger Marie Nilsson.
Intervjuat flera lärare
Marie Nilsson fick sin forskningsidé efter att hon blivit kontaktad av barn- och utbildningsförvaltningen i en skånsk kommun där lärarna inte mådde bra.
Avhandlingen består av flera studier där Marie Nilsson arbetat med enkäter och intervjustudier med lärare i Kristianstads kommun.
– I studien har jag använt mig av ett så kallat salutogent synsätt där jag tittat på vad det är som främjar hälsa och välbefinnande hos lärare, istället för ett patogent där man studerar det motsatta, säger Marie Nilsson.
Våga lyfta det positiva
Studien visar att samtal och reflektioner lärare emellan är avgörande för att lärarna ska trivas med sitt yrke.
– Det gav ett ökat lärande kollegorna emellan, och även en ökad trygghet – man vågade öppna sig mer för varandra och samarbeta.
Med avhandlingen hoppas Marie Nilsson på att ge en en ytterligare dimension av läraryrket och en ökad medvetenhet kring lärares arbetssituation.
– Jag hoppas främst att man ska lyfta de positiva aspekterna av läraryrket, och förstå att sättet man pratar om läraryrket – om det endast sker i negativa toner – faktiskt kan påverka hur lärarna själva ser på sitt yrke.
– Det är en oroväckande utveckling om lärarna känner att de tappar meningsfullheten i sitt arbete. Genom att stärka det som ger meningsfullhet, framförallt att ge och få omsorg i relationen till eleverna, kan lärares välbefinnande påverkas positivt.
På tisdag försvarar Marie Nilsson sin avhandling på Skånes universitetssjukhus i Malmö.