Om planen blir verklighet kan de första pendeltågen rulla redan i december nästa år. Bland annat får Rosengård en helt ny station, och eventuellt även Fosieby. Och de stationer som nu läggs på is, bland annat Svågertorp, kommer att återuppväckas.
– Man vill ju krama ur det mest möjliga ur citytunnelprojektet. Och att ge hela Malmö en bra knytning till den här satsningen har lett till att vi funderar starkt på att starta pågatråktrafik på den här linjen, säger Klas Nydahl, trafikchef Malmö Stad till Sydnytt.
Knappt trettio minuter kommer det ta att resa runt hela staden. Tågen kommer att avgå en gång i halvtimmen i båda riktningarna. Så för den som inte vill vänta går det bra att åka ”andra hållet” utan att förlora alltför mycket tid.
Nästa vecka uppvaktar representanter för Malmö Stad miljödepartementet i hopp om att få tillstånd till trafikringen. Sen krävs det att kommunen avsätter pengarna.
-Det känns som det finns en ganska massiv politisk enighet kring det här projektet, säger Klas Nyberg.