När Öresundsbron målades för första gången gjordes det inomhus och på land innan den placerades i sundet. I höst inleds ommålningen av bron, som kommer ske under helt andra omständigheter.
– Vi har utvecklat speciella plattformar som påminner om vanliga byggställningar. De kommer hänga från kanten från vägbanan så att vi kan komma åt stålkonstruktionens utsida, säger Johan Nord, projektledare vid Øresundsbro Konsortiet.
Totalt kommer tre flyttbara plattformar att hänga från sidan av bron.
– Arbetet är jätteomfattande. Vi måste flytta ställningar och tvätta stålkonstruktion innan vi målar, så det är väldigt mycket arbete runtom.
”Vi har ett säkerhetstänk”
Alldeles i närheten av målarnas arbetsplats finns järnvägens kontaktledning och tåg som passerar i höga hastigheter. Dessutom kan väderförhållanden ställa till det för dem som ska måla om. Men enligt Johan Nord kommer det inte vara några problem.
- Ställningarna är klädda i tyg som gör att de tål vind och vatten. Och vi har ett säkerhetstänk där vi ser till att de som arbetar inte kommer i kontakt med området där tågen går, säger Johan Nord.
Fyra år per sida
Den första plattformen väntas stå klar under sensommaren och i höst inleds målningen. Fram till hösten 2021 väntas målningen av den halva södra sidan pågå.
– Vi räknar att södra sidan tar total fyra år. Sen går vi över och kör samma sak på den norra delen i ytterligare fyra år. Undersidan på bron sparar vi till sist, säger Johan Nord.
Målningsprojektet väntas vara färdigt 2032. Då kommer omkring 300.000 kvadratmeter har fått ett nytt färglager. Totalt kommer det att kosta 300 miljoner danska kronor, motsvarande 420 miljoner svenska kronor.