Personalvård lönar sig i längden

Uppdaterad
Publicerad

Vad kan få kunder att vilja handla och betala extra i vissa butikskedjor, hellre än andra? En viktig faktor är hur butikskedjan ifråga behandlar sin personal.

Det visar en undersökning gjord av tre forskare på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet.

Systembolaget, Apoteket, ICA, Akademibokhandeln och Ikea. De kvalar alla in bland de företag som ligger i topp när det gäller konsumenters uppfattning att man tar väl hand om sin personal.

Det visar en undersökning på mer än 1000 konsumenter, gjord av forskarna Johan Anselmsson, Niklas Bondesson och Frans Melin på Ekonomihögskolan i Lund.

Forskarna har ställt frågor om vad konsumenterna tycker och tänker om olika butikskedjor avseende hur de behandlar sin personal. Attityderna har sedan kopplats till konsumenternas köpbeteende och resultaten visar att denna bild har betydande påverkan på kundernas vilja att handla och betala extra för att handla i vissa butikskedjor framför andra.

Sambandet mellan personalvård och kundvård

– Om serviceföretagen inte bryr sig om personalen som de har i sin egen organisation, hur mycket bryr man sig om kunden och övriga omvärlden? Om restaurangen inte följer lagar och regler som ser till att personalen mår bra, hur vet kunden att man kan lita på råvarornas kvalitet och ursprung? säger Johan Anselmsson som är docent på Ekonomihögskolan i Lund och ansvarar för projektet.

– Många företag har inte insett kopplingen och tror att de kan sköta saker bakom kulisserna på ett helt annat sätt än det som de vill ge sken av på utsidan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.