– Teoretiska ämnen läggs efter en ordentlig pulshöjning, berättar Torbjörn Fridolin, projektledare.
De 105 eleverna i årskurs 4–6 vid Degebergaskolan på Österlen kommer att få röra på sig dagligen under våren. Det blir inga stillsamma promenader utan gympapass inomhus där varje elev via ett pulsband om handleden ska kunna hålla koll på att den egna pulsen faktiskt slår snabbare än i viloläge. Efter ansträngningen följer sen teoretiska lektioner i allt från engelska och svenska till matte.
– Tanken är att se om rörelse underlättar inlärandet, sammanfattar Torbjörn Fridolin.
Bättre fokus
Forskningen bakom pulsprojektet kommer från USA, och visar att 20–40 minuter pulsbaserad träning, mellan 65 och 80 procent av den maximala pulsen, öppnar ett inlärningsfönster. Efter passet har man lättare att fokusera och koncentrera sig, vilket gör att man också tar till sig kunskaper lättare.
Hälsan ska också ingå som en naturlig del i den mer stillasittande klassrumsundervisningen, förklarar Torbjörn Fridolin.
– I matten kan vi räkna på statistik kring kroppen, i svenskan läsa faktatexter om fysisk och psykisk hälsa.
För även den mentala hälsan ska eleverna lära sig mer om. De får alla föra loggbok och regelbundet skriva ner sina tankar kring projektet och vad hälsa betyder just för dem. Dessa anteckningar används sen vid utvärderingen som sker i samarbete med högskolan i Kristianstad och finansieras vid Skolverket.
”Hälsa genom knopp&kropp” startar 27 februari och pågår fram till sommaren.