Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Rektorns agerande har upprört många elever, som sedan spridit klippet på sociala medier. Foto: Instagram

Rektor drog bort elev med Palestina-flagga på utspringet i Malmö

Uppdaterad
Publicerad

Under ett utspring på gymnasiet Malmö Borgarskola tog en elev fram en Palestina-flagga. Skolans rektor tog snabbt tag i eleven och drog ner honom från scenen. Klipp från händelsen sprids nu som en löpeld på sociala medier.

Rektorns agerande har upprört många elever på skolan. Eleverna Adrian Cvitanovic och Zainab Fawaz var före detta ordförande i elevkåren och berättar om hur händelsen påverkat dem.

– Jag tycker det är fruktansvärt att en person med en maktposition som rektor beter sig så mot en elev. Det är overkligt, säger Zainab Fawaz.

”Skulle vara vår dag”

Enligt Borgarsskolans riktlinjer får man inte ha med sig flaggor på utspringet. I nuläget vill gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen vid Malmö stad inte lämna någon kommentar men utreder situationen.

– Man blir ju chockad. Det skulle vara vår dag, vi skulle alla fira den tillsammans, säger Adrian Cvitanovic.

Rektorn skulle endast jobbat kvar fram till sommaren och hade sedan tidigare fått en anställning som skoldirektör på Bladins i Malmö.

I ett långt mejl till SVT Nyheter på söndagen skriver rektorn bland annat: ”Jag inser att detta klipp i mångas ögon inte ser bra ut och det håller jag med om. [...]Jag uppfattade inte vilken flagga det var för allt gick väldigt snabbt. Det uppstår en dragkamp som sedan eskalerar. [...] Givetvis kunde situationen hanterats på många sätt och såhär i efterhand önskar jag att så hade gjorts”.

Hans nya arbetsgivare Bladins har sökts för kommentar.

Eleverna Adrian Cvitanovic och Zainab Fawaz berättar om hur händelsen påverkat dem. Foto: Bernard Mikulic/SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.